vrijdag 1 februari 2013

Business Bootcamp




Vellen papier rollen uit haar printer. De inkt meandert in gekleurde banen naar een vast markeerpunt. Routes naar het epicentrum dat haar leven op haar grondvesten zal doen schudden. Business Bootcamp. Een heropvoedingskamp voor startende en zelfstandige ondernemers, waarvan het succes maar niet wil lukken. Of, zoals zij zelf weet, waarvan het uitzonderlijke talent maar niet gewaardeerd wordt.

Gedecideerd vouwt ze de ANWB planner in tweeën. Alles valt of staat bij een goede voorbereiding. En goed voorbereid is ze. De A2 weer open. Vijf banen naar het congrescentrum in Nieuwegein. Maar je weet 't maar nooit. Zeker niet met... Met wat eigenlijk? Ze bromt nors. Het doet er niet toe. Ze steekt de papieren bij haar TomTom. Hop in haar olijfgroene Crumpler.

De Peugeot wordt het megalomane terrein op gestuurd. Vindt na een extra ronde eindelijk plaats tussen twee gelijke middenklassers. Opgetogen voelt ze zich als ze de 1.6 litermotor tot bedaren brengt. Hier moet ze zijn. Hier zal het gebeuren. Ze zuigt haar longen nog eens vol voor de komende master course. Verheugd rekken haar ledematen zich uit.

In de zaal is het druk. Meer dan 1.200 volgelingen wisten hun goeroe te vinden. Een fenomeen is het. Via een piramidespel van aanbevelingen vlogen de superlatieven over het glasvezel. Deze man wist hoe van je hobby je business te maken. Deze man wist krachten om te zetten in keiharde euro's. Het is haar held. Trots is ze op het gedroomde fortuin van haar eigen bedrijfje dat na deze dag van de grond zal komen.

Ze speurt de ruimte af. Twee grote schermen dienen ter versterking van het podium. Maar zij gaat voor een plaatsje vooraan. Schuifelend zoekt ze een stoel op de eerste rij. ‘Gereserveerd’. Haar ogen spieden vluchtig om zich heen. Rats. Het papier wordt in een rukbeweging verwijderd.

Ze springt op in het gejuich als het wonder met strak samengebonden haar de vloer betreedt. ‘Na deze dag bent u een ander mens’, zwemt hij met zijn armen over de kudde. Haar ogen worden vochtig. Kijk. Eindelijk iemand die het beste met haar voor heeft. Hij zal zijn antwoord als een verlosser over haar uitstorten. Ze slikt. Sabbelt gedwee op haar pen. Een maagdelijke blocnote hangt week over de knie.

Er wordt gepredikt over een winstverdubbelaar. Dat het geen schande is rijk te willen zijn. ‘Yeah!’, laat ze zich als enthousiaste gelovige luidkeels ontvallen. Maar je moet er wel iets voor willen doen. ‘Hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt’, verwijst hij naar de dure opvolgcursussen in de folders onder de stoelen. Gebiologeerd knikt ze haar begrip voor deze weldoener. Hier staat een man met het hart op de juiste plaats.

De kracht van social media. Hyves. Facebook. Twitter. Het is effectiever dan adverteren, weet ook de paardenstaart. Er klinkt een instemmend gebrom. ‘De mooiste aanbeveling, wint een gratis cursus’. Haar afgekloven nagels zwerven over de toetsen. Zoekend naar 140 leestekens die haar aanbidding treffend verwoorden.

De mobieltjes worden weg gestoken. Galmende boxen verrijken de hoofdact met een opzwepende beat. De zaal verandert in een opgewonden gekrakeel van dansende pupillen, slaafs stampend op het gedreun. Ze gaat op in de menigte gelijkgestemden. Ze lacht. Dit is haar tempel. Dit is haar religie.

Het is al donker als ze de verlaten snelweg oprijdt. Een Moleskine op de bijrijdersstoel herbergt de gouden tips alsof het de tien geboden zijn. De teller op haar dashboard noteert een keurige 70 langs wegwerkzaamheden huiswaarts, als ze wordt overvallen door een sentimentele snik. Moreel besef dat opborrelt als uit een afvoerputje. Niet iedereen heeft de kracht herboren te worden, weet ze bij het zien van de fluorescerende jasjes, omringd door een walm van teer. Zij heeft toch maar verdomd veel geluk.

Een nieuwe koers zal ze varen. De winstverdubbelaar slechts een begin. Ze mijmert over toekomstige fusies en overnames. Een beursgang wellicht. Grenzen zal ze oversteken. Expansie. Overzeese vestigingen. Zij de vrouw van de hernieuwde aanpak. Van baanbrekende visies. Van innovatieve strategieën. De pionier van nog onontgonnen wegen.

Een zelfvoldane grijns troont haar gezicht, begeleid door een eenzaam, zacht motorronken dat de wagen vult. Haar blik is onafgebroken op de navigatie gericht. Het scherm schijnt haar vredig tegemoet. Uniforme lijnen zonder zijvertakkingen. Gebaande paden. Recht vooruit. Veilig voor haar voorgeprogrammeerd… huiswaarts.






6 opmerkingen:

  1. Geweldige blog, ik kon me helemaal verplaatsen in de hoofdpersoon, ben je het zelf?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha.... Nogmaals dank je! Ook voor het retweeten. Het typetje - de naïviteit, de oppervlakkigheid, het lege karakter - fascineert mij en ik gebruik haar dan ook in meerdere blogs op mijn site. Er is al gevraagd om een opvolger van deze: business bootcamp, the day after. Wellicht volgt er dus nog een deel II. Blijven volgen zou ik zeggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie blog, ik heb erg gelachen. Ik ben er zelf niet geweest op die bootcamp, maar hoor dat het Ratelbandachtige NLP is:'als je maar in jezelf gelooft, gelooft de hele wereld in jou'. Dat je dat doet door 1200 man 47 euro (= 56.400 euro) te laten betalen waaruit pakweg 300 mensen komen die gemiddeld 3000 euro (= 900.000 euro) aan de vervolgtrainingen betalen, dus per keer zo'n 950.000 euro omzet hebt, waar, heel grof gerekend misschien 25.000 kosten aan zit. en dat dus meerdere keren per jaar. Ja, zo kan je wel ontsnappen uit de hobbysfeer en rijk worden als ondernemer. Dat er meer en meer verhalen opkomen waaruit blijkt dat je op die vervolgcursussen niet meer hoort dan dat je tijdens dat ' gratis' weekeinde ook al hebt gehoord, worden ook talrijker.

    Jaap Schuddeboom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jaap,

      Hartelijk dank voor je leuke reactie op mijn blog. Een heldere, nuchtere analyse maak jij van het verdienmodel achter business bootcamp. Zoals duidelijk mag zijn, is het niet mijn smaak om kennis over het starten van een eigen onderneming te vergaren in ruil voor high fives, massages, knuffelsessies en een dansfestijn. Ieder voor zich, maar ik denk dat de hoofdpersoon in mijn blog zichzelf behoorlijk voor de gek houdt. Wellicht volgt een deel II: de desillusie. En leuk dat je over Ratelbandachtige NLP praktijken begint. Dat thema zingt ook door mijn gedachten voor een blog. Blijven volgen dus!
      Groeten,
      Noor

      Verwijderen
  4. Noor, bedankt voor je heldere blog over de kwalijke praktijken van Open Circles. Al een paar jaar stel ik hun werkwijze aan de kaak en helaas zien maar weinig mensen wat er precies gebeurt. Ze kiezen ervoor makke schapen te worden in de stal van meneer Neta. Het zijn zelfstandig ondernemers die in een financieel systeem participeren waarbij ze ambassadeur worden voor Open Circles in plaats van hun eigen onderneming op te zetten. Ze krijgen steeds meer het idee dat ze het niet zelf kunnen en Open Circles nodig hebben voor de volgende stap. En vervolgens gebeurt er nog steeds niets en zijn ze weer in de geld-val getrapt. En het bizarre is dat ze het systeem blijven verdedigen, want stel je voor dat je moet toegeven dat je erin bent getrapt...

    Ik zou weleens een survey willen doen met als thema welke Open Circles bezoekers ook issues hebben met geld. Ik gok op 97%.

    Dankjewel dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Suzanne. Hartelijk dank voor je reactie. Dat helpt de discussie op gang te brengen. Ik krijg veel leuke reacties op mijn blog met daarbij vergelijkbare opmerkingen over de praktijken van Open Circles, maar als niemand zijn of haar scepsis openbaar maakt, dan blijft Open Circles de lachende partij.

      Ik had nog nooit gehoord van business bootcamp, totdat ik iemand in mijn omgeving er met open ogen in zag trappen, mij vertellend over haar deelname en het uitnodigingsbeleid via o.a. spam en beloningen. Mijn blog is een redelijk waarheidsgetrouwe weergave van wat ik deze persoon enthousiast hoorde vertellen en dat gegeven alleen al is eigenlijk in- en intriest....

      Ik denk dat je met je vermoeden de vinger op de zere plek legt van veel zelfstandige ondernemers die deelnemen aan business bootcamp. Ik geloof inderdaad dat er een groep is die vanuit cognitieve dissonantie het succesverhaal in leven houdt, maar dat er daarnaast ook een tweede groep bestaat die welgemeend het succes gevonden denkt te hebben: de makke schapen. Ik weet dat de persoon waar het karakter in mijn verhaal op gebaseerd is, tot de laatste groep behoort: een zelfstandig ondernemer, eeuwig zoekende en met een uitermate labiel karakter. Mocht je een survey gaan doen over het fenomeen business bootcamp, dan ben ik ook benieuwd naar de relatie tussen labiliteit en deelname.
      Houd me op de hoogte als het zover is. Ik heb een bijzondere interesse in dit thema vanuit schrijversperspectief.
      En nogmaals dank dat je op mijn blog je bijdrage levert om een tegengeluid te laten horen.
      Groeten!
      Noor

      Verwijderen